zondag 2 juni 2013

Buitenstaander - Renate Dorrestein


Buitenstaander - Renate Dorrestein

Buitenstaanders

Ik heb dit boek gekozen, omdat het een spannende kaft had en ik had de achter kant van het boek gelezen en dat was spannend. Ik ga het eerst hebben over de kaft van het boek. Op de kaft van het boek zie je een huis staan bij water en bomen. Het huis is donker, net zoals het water. Daarentegen is de lucht behoorlijk licht. Ik denk zelf dat doordat het huis zo donker is, dat het daardoor een spannende uiterlijk heeft. Ik denk ook dat je door de kaft een beetje een verhaal krijgt over het boek. Ik zelf vindt de kaft goed gedaan en door dat ze sommige dingen donker heeft gemaakt brengt er spanning op.



Ik ga nu kort vertellen waar het verhaal over gaat. Het gaat over een gezin die op vakantie gaan. Ze rijden op en weg en ze waren aan het kibbelen, waardoor de bestuurder (Max) harder ging rijden en de bocht uitvloog. Hij was in schok en zijn vrouw (Laura) ging hulp zoeken. Toen max weer wakker werd stonden er twee meisjes naast hem. Hij begon te charmeren en zij vrouw zag dat. Zij wou met haar twee kinderen weg gaan. Maar de auto, die door een tractor uit het water is getrokken, had geen accu meer. De volgende dag was ze haar kinderen kwijt.  Laura werd gek en ging naar een psychiater.  Daar werd ze geholpen en achter af bleek alles weer goed te zijn.
Ik verwacht spannende en grappige dingen over het verhaal en ik hoop dat ze ook in het boek terugkomen.
Ik heb dit boek gekozen, omdat ik het nog niet had gelezen en ik zocht op haar naam en dit boek leek me een leuke boek.

Renate Dorrestein

Renate Dorrestein groeide op in een rooms-katholiek advocatengezin in Amstelveen. Na de nonnenschool en het gymnasium aan het Keizer Karel College ging ze als leerling-journalist werken bij Libelle en Panorama. Door de vele reizen die ze kon maken voor het blad en de ervaringen die ze opdeed, werd haar persoonlijkheid en daardoor ook haar schrijfstijl gevormd. Na een aantal jaren ging ze in 1977 te schrijven.
Dit zijn een paar andere boeken die ze heeft geschreven:
Vreemde streken (1985, roman);
Noorderzon (1986, roman);
Een nacht om te vliegeren (1987, roman);
Korte metten (1988, columns);
Het perpetuum mobile van de liefde (1988, roman);
Het hemelse gerecht (1991, roman);
Ontaarde moeders (1992, roman).
Ik kende de schrijfster nog niet, maar als ik haar tegen kom zou ik wel een vragen willen stellen. Zoals: Waarom ze begon te schrijven? Dat wil ik wel graag weten, omdat ze toch veel boeken heeft geschreven.

Buitenstaanders

Ik heb  dit boek in mei gelezen en het duurt een paar weken voordat ik het uit heb. Dat komt ook doordat ik een langzame lezer ben. Ik had een paar gedachten dat op kwam tijdens het lezen, dat kwam vooral voor als er iets spannends gebeurde. Toen vroeg ik me af wat de personages gingen doen  of wat er met hun zou gebeuren. Mijn mening over het boek is niet verandert, want dat gebeurt maar bij een paar boeken als ik het gelezen ( vooral de Harry Potter boeken). Ik vond het einde het mooiste deel, omdat daar toch alles weer goed kwam met de gezin en bleek achteraf toch niks ergs geweest te zijn.
Het taalgebruik is vlot. Er worden af en toe zinnen gebruikt, die niet goed Nederlands zijn. Deze zinnen worden in de spreektaal echter wel zo gebruikt, waardoor het boek goed te lezen is.

Ik zou het boek misschien aan iemand aan raden, vooral als je van spanning en drama houd is dit boek een goede keuze.

Mijn bronnen zijn:
Wikipedia.nl
Scholieren.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten