zaterdag 15 maart 2014

Erik en het kleine insectenboekje - Godfried Bomans


Ik ga mijn verdiepingsopdracht houden over wespen, want in het boek is een van de personen die Erik tegen komt een wesp. Ik heb ook een nare relatie met wespen, want ik ben allergisch voor ze.

Wespen zijn een super familie van de onder orde Apocrita. Ook mieren vallen onder de wespachtigen en er zijn nog een aantal andere super families waarvan de soorten wespen worden genoemd.

De bekendste soort van de wespen zijn de gewone wespen. Deze zijn geel-zwart gestreepd en behoort toe de papierwespen. Maar de super familie kent nog meer soorten.  Dat word vaak ook bepaald door het eten. Ook het voedsel van de larven kan verschillen van plantaardig tot dierlijk. En zelfs bij sommige soorten de wespen zelf.

Veel soorten wespen vangen levende insecten en andere ongewervelden om zichzelf en de larven te voeden. Bij sommige soorten kauwen zij het fijn tot pap en andere soorten nemen een levend prooi mee voor de larven. De keverdoders jagen op kevers, dolkwespen jagen op verschillende prooien en sinnendoders jagen tuurlijk op spinnen.

Mijn gedacht is niet verandert tegenover wespen, maar ik weet te minsten wel hoe ik er tegen kan verweren. En dat is gewoon rustig opstaan en weglopen, maar niet door het wilde weg om me heen slaan en wegrennen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten